kamalnursinghome kamalnursinghome .

kamalnursinghome

فشارخون قاتل خاموش

يك متخصص قلب و عروق گفت: پيش‌بيني مي‌شود تا سال ۲۰۲۵، بيش از يك‌سوم جمعيت جهان به بيماري فشارخون مبتلا خواهند شد كه علت آن، افزايش چاقي و افزايش نسبت سالمندان است.

الميرا متين در گفت‌وگو با ايسنا اظهار كرد: فشارخون نيرويي است كه خون به ديواره‌هاي عروق وارد مي‌كند و وقتي اين فشار بيش از حد مي‌شود فعاليت قلب بسيار بالا مي‌رود و آسيب‌هاي جدي به رگ‌ها وارد مي‎كند. وي با بيان اينكه اصلاح سبك زندگي خصوصاً در سطح جامعه مي‌تواند سبب جلوگيري يا تأخير در ايجاد فشارخون بالا شود، تصريح كرد: معمول‌ترين روش اندازه‌گيري فشارخون به‌وسيله فشارسنج است كه با استفاده از ارتفاع جيوه براي اندازه‌گيري فشارخون در حال چرخش در رگ‌ها استفاده مي‌كند.

به گفته وي، فشارخون طبيعي بر اساس قرارداد براي فشارخون سيستولي پائين‌تر از ۱۲۰ ميلي‌متر جيوه و براي فشارخون دياستولي پائين‌تر از ۸۰ ميلي‌ليتر جيوه است.

متين ادامه داد: فشارخون بالا به‌صورت فشارخون 90-140 ميلي‌متر جيوه يا بالاتر در مطب تعريف مي‌شود و حتماً فشارخون بايد از هر دو بازو چك شود.

مقالات بيشتر:آسايشگاه سالمندان

اين متخصص قلب و عروق؛ سن بالاي ۶۰ سال، چاقي و اضافه‌وزن، مصرف سيگار، عوامل ژنتيكي، رژيم غذايي حاوي نمك يا چربي زياد، مصرف الكل، كم‌تحركي و نداشتن فعاليت بدني كافي و استرس را از عوامل مستعدكننده به ابتلا فشارخون برشمرد.

وي با بيان اينكه نيكوتين موجود در سيگار باعث تغييرات زيادي در عملكرد مناسب رگ‌هاي خوني ايجاد مي‌كند، افزود: اين ماده در سيستم گردش خون التهاب ايجاد كرده و در نهايت فشارخون را بالا مي‌برد.

به گفته متين، در بيشتر اوقات فشارخون بالا هيچ نشانه و علامتي از خود نشان نمي‌دهد و به‌عنوان «قاتل خاموش» شناخته مي‌شود.

ايجاد تغيير در سبك زندگي، اولين قدم براي كنترل فشارخون

اين متخصص قلب و عروق با اشاره به اينكه يك‌سوم از كساني كه به افزايش فشارخون مبتلا هستند از بيماري‌شان هيچ اطلاعي ندارند، تصريح كرد: .علايمي مانند سردرد، تاري ديد، تنگي نفس فعاليتي و درد سينه مي‌تواند نشانه فشارخون بالا باشد.

متين با بيان اينكه اين بيماري با گذشت زمان مي‌تواند آسيب زيادي را به اندام‌هاي بدن از جمله قلب، مغز، كبد و كليه وارد كند كه احتمال ابتلا به انواع خطرها از سكته مغزي تا بيماري ايسكميك قلبي را افزايش مي‌دهد، ادامه داد: فقط كافي است افراد در سال حداقل يك‌بار از اين نظر خود را بررسي كنند و پزشك مي‌تواند با معاينه روتين، افراد را از وجود فشارخون آگاه كند.

وي ادامه داد: سكته مغزي، حمله قلبي، نارسايي احتقاني قلب و ورم ريه، نارسايي كليه و آسيب چشمي و مشكل بينايي از عوارض اصلي فشارخون بالا هستند.

متين با بيان اينكه ايجاد تغيير در شيوه زندگي، اولين قدم براي كنترل فشارخون است، تشريح كرد: افراد با فشارخون بالا بايد نمك را از روي ميز غذا حذف كنند زيرا حذف نمك به شدت به كاهش فشار كمك خواهد كرد. به گفته اين متخصص قلب و عروق، يكي از دلايل عدم كنترل مناسب فشارخون در بيماراني كه دارو مي‌خورند عدم حذف يا عدم كاهش نمك است و اگر ميزان مصرف نمك در غذا را اندكي كاهش دهند، لازم نيست كلاً مصرف نمك كنار گذاشته شود.

نقش فعاليت بدني در كاهش فشارخون

متين ادامه داد: كاهش وزن، ترك كردن سيگار، داشتن برنامه غذايي مناسب (برنامه غذايي مناسب شامل غذاهاي كم‌چرب، كم سديم و مصرف روزانه ميوه و سبزي‌هاي است) و انجام ورزش‌هاي مناسب از جمله تغييرات در شيوه زندگي براي كنترل فشارخون است.

متخصص قلب و عروق با بيان اينكه بايد سعي شود روزانه 3 تا 4 وعده ميوه‌جات تازه مصرف شود، تصريح كرد: مصرف غذاهاي فراوري شده مثل سوسيس، كالباس، همبرگر، پيتزا و غيره به جهت مقادير بسيار بالاي سديم و نمك به شدت باعث افزايش فشار مي‌شود.

به گفته متين؛ فعاليت بدني، رژيم غذايي مناسب و ورزش به ميزان حداقل ۴۵ دقيقه در روز شامل پياده‌روي حتي اگر باعث كاهش وزن نشود نقش بسيار مؤثري در كاهش فشارخون دارد و كاهش فشارخون منجر به كاهش خطراستروك، نارسايي قلبي، نارسايي كليه و حوادث قلبي و مرگ مي‌شود.

اين متخصص قلب و عروق اضافه كرد: در كنار اصلاح سبك زندگي؛ عموماً داروهاي ضد فشارخون هم استفاده مي‌شود و تصميم اينكه دارو بايد از بين كدام دسته از داروهاي ضد فشارخون انتخاب شود، برعهده پزشك معالج بوده و طبق مطالعات انجام شده، داروهاي فشارخون منجر به كاهش عوارض كشنده و غير كشنده قلبي - عروقي مي‌شوند.

منبع :اصفهان امروز


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۲۵ خرداد ۱۴۰۰ساعت: ۱۱:۱۸:۲۵ توسط:kamalnursinghome موضوع: نظرات (0)

كلاهبرداري‌هاي سريالي از سالمندان تهراني!

دختر و پسر تهراني براي ازدواج و به خاطر اينكه بيكار شده بودند دست به كلاهبرداري از پيرزن‌هاي تنها زدند.

دختر و پسر جوان كه به‌دليل شيوع كرونا كارشان را از دست داده بودند نقشه كلاهبرداري كشيدند.

«من و شهرزاد در يك هتل كار مي‌كرديم اما از وقتي هتل به‌خاطر كرونا تعطيل شد و بيكار شديم نقشه كلاهبرداري كشيديم.» اين بخشي از اعترافات پسر جواني است كه با همدستي دختر مورد علاقه‌اش و با شگردي عجيب از شهروندان كلاهبرداري مي‌كردند.

راز كلاهبرداري‌‌هاي اين دختر و پسر، بهمن سال گذشته فاش شد؛ زماني كه زني سالخورده قدم در اداره پليس تهران گذاشت و خبر از كلاهبرداري ۵۰ ميليون توماني داد.

مقالات بيشتر:خانه سالمندان

او در توضيح ماجرا گفت: پسر من سال‌هاست كه در كانادا زندگي مي‌كند. چند روز قبل پسري جوان به خانه‌ام زنگ زد و خودش را دوست پسرم جا زد. او گفت پسرم در جريان يك درگيري توسط پليس كانادا دستگير و زنداني شده است. جوان ناشناس مدعي شد كه پسرم از او خواسته به من زنگ بزند تا برايش پول بفرستم. مي‌گفت پليس كانادا او را به جريمه نقدي محكوم كرده است و اگر اين پول را جور نكند، به زندان مي‌رود.

شاكي ادامه داد: اين را كه شنيدم ترسيدم و گفتم حتما پول را فراهم مي‌كنم. مرد ناشناس مي‌گفت كه فقط تا پايان وقت اداري فرصت دارد تا از طريق سفارت پول را تبديل به دلار كند.

از طرفي پسرم موبايلش را جواب نمي‌داد و آنلاين هم نبود و به همين دليل پول را به حسابي كه جوان ناشناس گفته بود واريز كردم تا هرچه زودتر به‌دست او برسد و پسرم آزاد شود. اما روز بعد كه براي پيگيري موضوع به سفارت كانادا رفتم مشخص شد كه پسرم اصلا زندان نبوده و ماجراي درگيري دروغي بيش نبوده است.

پسرم سرگرم اسباب‌كشي بوده و خانه‌اش را عوض كرده بود و به همين دليل صداي زنگ موبايلش را نشنيده بود. آنجا بود كه فهميدم به دام يك كلاهبردار افتاده‌ام و پسرم از من خواست تا ماجراي اين كلاهبرداري را به پليس گزارش كنم.

با اين شكايت، پرونده‌اي در شعبه چهارم دادياري دادسراي ويژه سرقت تشكيل شد و گروهي از مأموران اداره آگاهي تهران تحقيقات خود را براي يافتن مرد شياد آغاز كردند. بررسي‌ها ادامه داشت و در مدتي كوتاه چند شكايت مشابه ديگر نيز پيش روي تيم تحقيق قرار گرفت كه نشان مي‌داد جوان شياد به‌صورت سريالي دست به كلاهبرداري مي‌زند. او طعمه‌هاي خود را از ميان زنان و مردان سالخورده كه فرزندشان در خارج از كشور بودند، انتخاب مي‌كرد.

بعد از تماس با آنها خودش را دوست آنها معرفي كرده و پس از اجراي نمايش و به بهانه‌هاي مختلف دست به كلاهبرداري مي‌زد. اين تنها شگرد مرد شياد نبود و مأموران متوجه شدند كه او با ترفندهاي ديگري نيز از طعمه‌هايش پول مي‌گرفت.

 

ترفند ديگر مرد شياد اين بود كه به شماره‌هاي مختلف زنگ مي‌زد و اگر زني مسن گوشي را برمي‌داشت با پرسيدن چند سؤال كوتاه اطلاعاتي از اعضاي خانواده وي به‌دست مي‌آورد و بعد مدعي مي‌شد كه يكي از اعضاي خانواده به‌خاطر ابتلا به كرونا در خيابان افتاده و از حال رفته است و درخواست پول مي‌كرد تا او را به بيمارستان انتقال بدهد. يا اينكه مي‌گفت وي دچار سكته قلبي شده يا تصادف كرده و يا در بيمارستان تحت عمل جراحي قرار دارد و با اين ترفندهاي عجيب از هر فرد بين ۵ ميليون تا ۳۰ميليون تومان پول مي‌گرفت.

كلاهبرداري‌هاي سريالي مرد شياد ادامه داشت تا اينكه با انجام اقدامات اطلاعاتي، اين متهم ۲۷ ساله چند روز قبل دستگير شد. او اگرچه اصرار داشت كه بيگناه است اما در بررسي تلفن همراهش، همه پيامك‌هاي واريز پول به‌دست آمد و پسر جوان چاره‌اي جز بيان حقيقت نديد. او مدعي شد كه تمام اين نقشه‌ها را از بهمن پارسال با همدستي دختر مورد علاقه‌اش كشيده است. وي گفت: من و شهرزاد از كاركنان هتلي در تهران بوديم اما به‌خاطر كرونا، هتل تعطيل و ما بيكار شديم.

قرار بود به خواستگاري شهرزاد بروم اما كار مناسبي گير نمي‌آوردم و از طرفي شهرزاد خواستگار ديگري هم داشت و از سوي خانواده‌اش تحت فشار بود. يك روز كه در خانه بودم و به‌شدت فكرم درگير بود تلفن خانه‌ام زنگ خورد. مادرم آن را جواب داد و بعد از چند دقيقه متوجه شدم كه ظاهرا فردي قصد كلاهبرداري داشته و به بهانه اينكه مادرم در مسابقه تلويزيوني برنده شده از او خواسته بود كه پاي دستگاه خودپرداز برود. مادرم كه اهل مطالعه بود مي‌دانست اين شگرد كلاهبرداران است و تلفن را قطع كرد. همان لحظه ايده كلاهبرداري به ذهنم خطور كرد اما با ترفندي ديگر.

وي ادامه داد: موضوع را با شهرزاد درميان گذاشتم و درنهايت او هم قبول كرد كه با من همدست شود. بيشتر طعمه‌هاي‌مان را از قبل مي‌شناختيم و برخي ديگر را هم اتفاقي به خانه‌هايشان زنگ مي‌زديم. آنهايي را كه فرزندانشان در خارج از كشور بودند و مي‌دانستيم پدر و مادر پيرشان در تهران زندگي مي‌كنند به بهانه اينكه دوست فرزندشان هستيم و افراد ديگر را هم به بهانه‌هاي ديگر فريب داده و از آنها كلاهبرداري مي‌كرديم.

متهم گفت: در بيشتر مواقع من با طعمه‌هايم صحبت مي‌كردم جز چند مورد كه شهرزاد با آنها صحبت كرد و با چرب‌زباني فريبشان داد. ما در اين مدت شايد به بيش از ۱۰۰ نفر كه اغلب پيرزن بودند زنگ زديم كه نصف آنها فريبمان را خوردند و پول به حسابمان واريز كردند. با اين پول‌ها براي شهرزاد هداياي گران‌قيمت خريدم و مابقي را پس‌انداز كردم تا بتوانم خانه‌اي رهن كنم و به خواستگاري دختر مورد علاقه‌ام بروم كه همه‌‌چيز لو رفت.

متهم پس از اقرار به نقشه كلاهبرداري‌هاي سريالي بازداشت شد و تحقيقات براي دستگيري همدست وي و همچنين شناسايي ساير شاكيان احتمالي ادامه دارد.

منبع:گسترش نيوز


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۱۱ خرداد ۱۴۰۰ساعت: ۱۲:۳۹:۰۴ توسط:kamalnursinghome موضوع: نظرات (0)

ماجراي پشيماني يك بيمار در صف طولاني واكسن كرونا

جماران : اين روزها نوبت دريافت واكسن كرونا براي سالمندان است اما بي برنامگي ها، صف هاي خطرناك و طولاني واكسيناسيون بسياري از زنان و مردان را از دريافت اين واكسن منصرف مي كند.

ماجراي پشيماني يك بيمار در صف طولاني واكسن كرونا

اين روايت يك بيمار قلبي است كه هنوز يك ماه نشده زير تيغ جراحان رفته است؛ با همه مشكلات خاص خودش. بيماري ۷۴ ساله كه پس از ثبت نام در سامانه تزريق واكسن به او نوبت داده بودند، هفت و پنج دقيقه صبح.

مطالب بيشتر:آسايشگاه سالمندان

نوبتي كه خيالي بود. حضور در مركز بهداشت .....و ديدن صف طولاني خودش يعني كرونا. خودش يعني ريسك و خطر به جان خريدن بيماري اي كه جان خيلي ها را گرفته است. به همه اينها سرپا ايستادن زير آفتاب بدون هيچ جايگاه مخصوصي را هم بايد اضافه كرد.

روايت يك فراخوان، معطلي و پشيماني يك بيمار قلبي در صف طولاني واكسن

كسي پاسخي نمي دهد. فقط يك نفر از داخل مي گويد: «صف بايستيد ديگر حاج آقا.» صف بايستيد. پس آن ثبت نام اينترنتي براي چه بوده است؟ ساعت كه از هشت عبور مي كند يكدفعه هياهو مي شود. از آن جلوهاي صف خبر مي رسد كه دارند اسامي را روي كاغذ مي نويسند! صف خيلي شلوغ است، حتي شلوغ تر از صف مرغ! يكي يكي اسامي را مي نويسند. هوا رفته رفته گرم مي شود. هيچ جايي نيست كه پا به سن گذاشته ها بنشينند. نوشتم اسامي كه تمام مي شود يك نفر سوال مي پرسد: «واكسن ها آمده؟» كم كم براي همه سوال مي شود اما قرار است واكسن ها را بياورند. اين پا و آن پا كردند. تپش قلب بيشتر شده. حتي خوردن آب هم جواب نمي دهد. ساعت نزديك هاي 10 است و هنوز خبري نيست. آب هم به انتهاي بطري رسيده و خروج از صف هم به منزله انصراف است. مو سفيدها، مردان و زناني كه خشت به خشت اين مملكت را ساخته اند ديگر كلافه شده اند. خيلي ها از صف مي زنند بيرون اما براي يك بيمار قلبي آيا مقدور است كه برود و يك روز ديگر بيايد؟ پيش خودش مي گويد: «جهانگير صبر كن.الان كه واكسن بيايد تند تند مي زنند و تمام. آن وقت مي روي خانه و كلي استراحت مي كند.» ساعت از 10.30 هم عبور كرد و هنوز خبري نشده. مثل هميشه كسي پاسخگو نيست.يعني جوابي ندارند كه بدهند. ابتدا بايد واكسن بيايد و سپس نوبت به نوبت همه آنهايي كه مثل پدر و مادرهاي ما هستند بروند و واكسينه شوند. اما سوال اينجاست كه پس آن ثبت نام اينترنتي براي چيست؟

چرا بي جهت فراخوان مي دهيد و اين بندگان خدا را به جاهايي مي كشانيد كه خودش ممكن است منشا كرونا باشد؟ آيا اگر پدر و مادر خودتان هم بود همين كار را مي كرديد؟ ساعت از 10.30 عبور كرده. نه قلب ديگر ياري مي كند و آبي در بطري مانده است. از صف مي آيد بيرون؛ بي خيال واكسن كرونا. مي رود خانه تا شايد روزي ديگر، دوباره در سامانه ثبت نام كند و به خانه بهداشت بيايد به اميد اينكه اين بار خلوت تر باشد، اين بار صفي نباشد، اين بار واكسن را زودتر بياورند و اين بار هم قلب ياري كند، هم آب به اندازه كافي باشد و هم بالاخره دوز اول واكسن تزريق شود. همه اينها مثل پدر و مادران ما هستند، بي برنامگي هاي هميشگي در سطح جامعه حداقل آنها را نبايد اذيت شان كند. اگر پدر و مادر خودتان هم بود....؟

منبع :دنياي اقتصاد


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۴ خرداد ۱۴۰۰ساعت: ۰۲:۴۰:۴۵ توسط:kamalnursinghome موضوع: نظرات (0)